FANDOM

Szczęki (ang. Jaws) – film wyreżyserowany w 1975 roku przez Stevena Spielberga, powstały na podstawie bestsellerowej powieści Petera Benchleya pod tym samym tytułem.

Obsada Edytuj

Opis Edytuj

Akcja filmu rozgrywa się w okolicach Amity Island, niewielkiego nadmorskiego kurortu. Wkrótce zaczyna dochodzić tam do przerażających wydarzeń. Pewnej nocy ginie młoda dziewczyna. Jej zmasakrowane zwłoki zostają odnalezione na brzegu. Miejscowy szeryf, Martin Brody , odkrywa, że sprawcą jest rekin ludojad. O wszystkim powiadamia burmistrza, który nie zgadza się na zamknięcie plaży. Nie chce wywoływać paniki, aby nie odstraszyć turystów. Gdy giną kolejne ofiary, szeryf Brody wynajmuje Quinta , znanego w okolicy rybaka i łowcę rekinów. Wraz z nim na polowanie wyrusza ichtiolog, Matt Hooper.

Ciekawostki Edytuj

  • W otwierającej film scenie ataku rekina pozycja słońca zmienia się w poszczególnych ujęciach.
  • Quint opowiada historię załogi USS Indianapolis. Podaje datę zatonięcia okrętu - 29 czerwca 1945 roku. W rzeczywistości stało się to 30 lipca 1945 roku.
  • Zniszczenia łodzi, jakie wyrządza rekin, pojawiają się i znikają w poszczególnych ujęciach.
  • Kiedy Quint znajduje się w szczękach rekina, widać pod nim matę zabezpieczającą.
  • W scenie pod koniec filmu, w której pada ujęcie na łódź i mijającego ją po prawej stronie rekina, pod rekinem widać mechanizmy, które wskazują, iż jest to maszyna.
  • Kiedy stary rybak krzyczy do przyjaciela, by ten płynął szybciej i nie odwracał się za siebie, słyszane słowa nie pasują do ruchu ust.
  • Kiedy rekin podpływa do klatki, widać pływające nad nią trzy beczki. Są one jednak połączone, a przecież Quint wystrzelił je w różnych odstępach czasu.
  • Kiedy stary rybak krzyczy do swojego kolegi, by płynął szybciej i nie odwracał się, ruch jego ust nie pasuje do wypowiadanych słów. 
  • Kiedy Quint zostaje ugryziony przez rekina, układ krwi na jego ciele zmienia się między ujęciami.
  • Kiedy Hooper znajduje ząb rekina wbity w łódź Bena Gardnera, w niektórych ujęciach ząb ma korzenie, a w innych nie ma.
  • Na "Orce" jest pięć żółtych beczek. Po wystrzeleniu trzech z nich na pokładzie widać trzy, a powinny zostać tylko dwie.
  • Napis na tablicy rejestracyjnej stanu Luizjana, który został wyjęty z rekina to "Sportsmen's Paradise", mimo że prawidłowa pisownia tego motta to "Sportsman's Paradise".
  • Kiedy Quint stoi na dziobie łodzi z harpunem wycelowanym w rekina, kamera ustawiona jest zgodnie z celem obranym jego okiem. Po chwili kamera jest już wyżej.
  • Brody w biurze wypełniając protokół błędnie wpisuje nazwę koronera (zamiast "coroner" pisze "corner").
  • Kiedy silnik "Orki" się psuje, Hooper skacze do wody, by dostać się do zanurzonego mechanizmu. Po chwili Quint używa gaśnicy, by ugasić płonący silnik.